EINDHOVEN – Paul is chauffeur op een brandweerwagen. Op weg naar een melding met de hoogste prioriteit veroorzaakte hij een aanrijding.

 Inmiddels is de rechtszaak achter de rug waarbij Paul schuldig is bevonden aan het veroorzaken van een ongeluk met letsel. “Ik heb te hard gereden. Dat klopt. Op geen enkele wijze wil ik dat ontkennen. Volgens de richtlijnen hulpdiensten mag je met de snelheid van 20 kilometer per uur door een rood stoplicht rijden mits je zwaailichten en sirenes voert.” De 45-jarige Paul denkt dagelijks terug aan het ongeval. “Mijn gedachten gaan vooral uit naar het slachtoffer. Ik heb een grote inschattingsfout gemaakt door aan te nemen dat het slachtoffer mij wel gezien of gehoord zou hebben.

De kruising op de weg waar het ongeval is gebeurd is ruim en overzichtelijk en ik zag de fietser stilstaan. Bij het stoplicht, dat voor mij op rood stond, dook hij toch ineens op en ik kon hem niet meer ontwijken en reed de fietser aan.” Zichtbaar geëmotioneerd doet hij zijn verhaal. Een collega is aangeschoven om hem te ondersteunen. “Paul is vanaf 1992 bij de brandweer. De eerste paar jaar als vrijwilliger, daarna in 1999 als beroeps. Sinds 2001 is hij vaste chauffeur op de brandweerwagen. Wij kennen Paul als en zorgvuldige en secure jongen, altijd met de nodige voorzichtigheid. Dat dit Paul is overkomen? Nog steeds heel onwerkelijk. Er is nog nooit een schadeformulier van hem gekomen.

Uit onderzoek is gebleken dat het slachtoffer met een koptelefoon op fietste. Paul: “Op geen enkele manier heeft hij mij gehoord of aan zien komen. Gelukkig gaat het beter met de jongen maar er is wel blijvende schade.” Kort na het ongeval heeft Paul met de ouders gesproken. “Dat was in het ziekenhuis in Tilburg. Met lood in mijn schoenen ging ik er naartoe. Ik wilde mijn gezicht laten zien, mijn excuses aanbieden, laten weten dat ik er zelf ook kapot van was. We hebben een rustig gesprek gehad en hadden wederzijds begrip hoe het ongeluk plaats heeft kunnen vinden. Het onderlinge contact was goed en is goed gebleven.” Dat hij zich voor de rechter heeft moeten verantwoorden is niet op last van de familie. “Direct na het ongeval ben ik goed opgevangen door mijn collega’s.

Daarna voor verhoor meegenomen naar het politiebureau.” Gezien de aard van het ongeval en het letsel besloot de officier van justitie tot het overgaan van vervolging. “Een onzekere periode waarbij mijn vrouw Silvie mijn grote steun en toeverlaat is geweest. Zonder haar en de steun van mijn collega’s weet ik niet hoe ik deze periode door was gekomen. Ik heb het zeer gewaardeerd dat iedereen al die tijd mee heeft geleefd door middel van mailtjes, appjes, kaartjes en persoonlijk contact.”

Paul is veroordeeld tot drie maanden voorwaardelijke rij ontzegging en een boete van € 500,-. “Toen de uitspraak bekend werd zijn mijn collega’s met de pet rondgegaan voor een bijdrage in de boete. Uit de hele regio kwamen reacties, niet alleen uit mijn eigen korps. Het doet goed dat erover gesproken wordt wat mij is overkomen, wat voor gevolgen het heeft voor de familie van de jongen, uiteraard de jongen zelf, mijn familie en ons korps. Ik heb dit nooit gewild maar het is me overkomen. Een inschattingsfout met grote gevolgen waarvan ik dagelijks de gevolgen van blijf ondervinden.”

 

1 REACTIE

  1. Het is eigenlijk de omgedraaide wereld. Ik begrijp heel goed dat je sommige uitruk-chauffeurs in toom moet houden met regeltjes. Maar als je aan de regels voldoet en een goede staat van dienst hebt, is het dan niet zo dat een chauffeur van een voorrangsvoertuig in een bijzondere verrichting in bescherming moet worden genomen. Je kunt ook iemand schuldig bevinden zonder strafoplegging. En als ik deze zaak bekijk zoals die hier beschreven staat lijkt mij dat de fietser ook in gebreken is door dat hij een koptelefoon droeg en hierdoor niet instaat is om veilig deel te nemen aan het verkeer.
    Dit laat mij denken aan die Leeraar werd geschorst omdat hij een leerling bij zijn nek uit het klaslokaal heeft verwijderd omdat deze zich had misdragen.
    Herm Verhagen (beroeps bij de brandweer Zuid Limburg)

Comments are closed.