EERSEL – Een bizar gezicht weer in Eersel. Honderden geel-blauwe vrachtwagen van één bedrijf staan geparkeerd op een veld langs de A67 bij Eersel. En die trucks zijn niet van het bedrijf op wiens grond ze staan. Het gaat om Oost-Europese chauffeurs die hier hun vrachtwagens parkeren om thuis kerst te gaan vieren.

De honderden vrachtwagens zijn eigendom van een van de grootste transporteurs van Europa, het Hongaarse Waberer’s International Nyrt. De duizenden chauffeurs van het bedrijf rijden het hele jaar door enkel en alleen in West-Europa en zijn vaak maandenlang van huis. Alleen met kerst hebben ze het recht om thuis bij hun familie de feestdagen door te brengen.

Hun werkgever faciliteert dat door de trucks op een paar plaatsen in West-Europa te verzamelen en de chauffeurs met bussen naar Hongarije heen en weer te brengen. Dat is uiteraard veel goedkoper dan alle vrachtwagens, die eigenlijk alleen in West-Europa te rijden, terug te halen naar het thuisland.

‘Sociale uitbuiting en oneerlijke concurrentie’
In het verleden parkeerde het bedrijf de trucks met kerst veelal in België, maar sinds de overheid daar optreedt tegen deze vorm van wat zij sociale uitbuiting noemen, is Waberer’s de laatste jaren uitgeweken naar onder meer Nederland. De Belgische vakbonden klaagden enerzijds over de sociale uitbuiting: Deze chauffeurs zijn vaak maandenlang van huis en verblijven al die tijd enkel in hun cabine.

Bovendien vinden zij, dat het bedrijf dankzij de extreem lage Hongaarse loonkosten en daarmee verband houdende lage transportprijzen West-Europese chauffeurs en transportbedrijven oneerlijk beconcurreert.

Deze twee punten worden op deze manier op een haast bizarre wijze in beeld gebracht. Volgens de huidige regels en wetgeving mag het allemaal wat dit bedrijf doet. Het is echter wel een bizar gezicht. Maar of het wenselijk is?

1 REACTIE

  1. Inderdaad, uitbuiting en oneerlijke concurrentie! En daardoor wordt het vak van chauffeur in Nederland al 30 jaar niet meer gewaardeerd. De lonen zijn strek achteruit gegaan, de koopkracht van de lonen, en de toeslagen ook. De bekeuringen bij overtredingen die de werkgever en de opdrachtgever (in)direct uitlokken zijn mega en voor de chauffeur. Nauwelijks vaste banen nog. Geen carriere-kansen. En van goed werk is ook steeds minder sprake. En mega kosten voor groot-rijbewijs, Code-95 nascholing, digitale bestuurderskaart die de branche verwacht dat de chauffeur dat betaald. Dit alles met als gevolg dat er geen nieuwe aanwas meer van Nederlandse chauffeurs meer is. En dan zijn de heren ondernemers steeds met hun kop op TV; dat ze maar geen chauffeurs kunnen vinden. Maar het is de branche en de heren ondernemers die verrekken om netjes te betalen, om echte banen te aan te bieden, om koopkracht te gunnen aan chauffeurs, om een goede werkplek aan te bieden. Zelfs zie je die heren ondernemers niet op de vrachtwagen zitten!

Comments are closed.